dinsdag 23 juni 2015

'... Maar die Moslims zijn toch allemaal verschillend'

Deze week waren we bij een iftar bijeenkomst van INS, de opvolger van de Dialoog Academie in Rotterdam, geleid door Alper Alasag. De naam Platform INS is afkomstig van een Turks woord, dat als insan ook mens betekent in het Arabisch en plechtig Indonesisch. Het centrum bepleit de integratie van Turken en anderen in Nederland en goede harmonie in de samenleving.
De voorkant van het gebouw is mooi opgeknapt  en nu staat de naam en de doelstelling van het Platform ook duidelijk mooi aangegeven op het gebouw dat vroeger diende voor de Vreemdelingenpolitie, aan de Rochussenstraat.
Omdat de vasten nu pas laat gebroken wordt (22.15 uur) werd er eerst in de filmzaal een documentaire getoond over twee Nigerianen, de een leider van een Moslim-militie en de ander vroeger actief in een 'christelijke' militie. De pastor had daarbij zijn hand verloren. Nu hadden de twee zich tot verzoening en vergeving bekeerd en waren ze met busjes onderweg om elders in Nigeria christenen en moslims ook daartoe op te roepen.
Bij de vertoning waren deze keer ook viermaal twee koppels van politieagenten, in het geel-zwarte uniform dat zij op straat dragen, aanwezig. Een van die agenten stelde een interessante vraag: de imam stelt zich op voor 'de islam' en de pastor voor 'de christenen'.  Maar die gelovigen zijn toch heel vaak in groepen verdeeld en verschillend, zodat het meestal niet echt helpt als iemand dan uit naam van de hele religie of de hele groep gaat spreken?
Dat is een oud, maar wel belangrijk punt: ook al voelen wij ons betrokken bij, zijn we op een of andere manier 'lid van' een grote religieuze traditie, we spreken toch gewoon alleen voor onszelf en binnen de religies zijn net zo veel verschillen als tussen de religies.