dinsdag 21 juni 2011

Een Kleine Koran



Vorige maand is het uitgekomen: het boek van Gé Speelman en de vaste kroniekschrijver van dit blog, Karel Steenbrink.
Even iets over de voorgeschiedenis: in Eindhoven heb ik in het voorjaar 2009 een cursusgegeven onder de titel De boodschap van Mohammed. Tekst en commentaren op de 2e soera of 'Een Kleine Koran'. De deelnemers aan de HOVOserie 'Het gezamenlijke spirituele erfgoed van christendom en islam' waar (voor een deel) niet tevreden met 3 cursussen en dit werd no 4. Ik bewerkte de vertaling wat, zodat er meer ritme en een zacht of flauw eindrijm in zou komen. En vooral een commentaar voor niet-ingewijden.
Toen ik daarop in het seizoen 2009-2010 in Kampen de colleges van Volker Kuester deels overnam, vroeg collega Gé Speelman of wij niet samen een boek over de Koran konden publiceren. Ik zei: "Prachtig. Doen we. En ik heb mijn stuk al af!" Gé Speelman schreef dus een handzame inleiding op de Koran in het algemeen en mijn HOVO-tekst staat nu van bladzijde 61-153 in dit nieuwe boek.
Hieronder de flaptekst:
De Koran is een veelbesproken tekst. Al 14 eeuwen is het de basistekst van de Islam, de religieuze beweging die na het christendom wereldwijd de meeste aanhangers heeft. Voor buitenstaanders is het niet meteen een toegankelijke tekst. In dit boek is gekozen voor het langste van de 114 hoofdstukken of soera van de Koran. Deze tekst toont de veelzijdigheid van de Koran in al zijn rijkdom: verhalen over de vroegere profeten: Adam (die geëerd door de engelen op de titelpagina staat/ligt), over Abraham, Mozes, David, Jezus, maar ook gebeden, polemiek met joden, christenen en aanhangers van de oude Arabische religie, voorschriften voor het verrichten van het gebed, mooie ethische aansporingen en gebeden. Deze tekst wordt hier van een commentaar voorzien zoals ook een bijbelcommentaar geschreven wordt: met historische en taalkundige toelichting en een overzicht van verschillende interpretaties en tevens bescheiden toepassingen. Immers, deze oude tekst blijft in de moderne tijd ook de aandacht vragen. Daarom: neem en lees! Niet zomaar één vers uit de context gehaald, maar een grote passage, die in totaal 7% van de hele Korantekst is.

Geen opmerkingen: