Ik heb wel eens een HOVO-cursus gegeven over 7 moslimculturen: drie
oude (Arabisch, Perzisch, Turks), drie latere (Zuid India, Indonesië,
Afrika onder de Sahara) en tenslotte Islam in het Westen.
Als we een beeld willen hebben van Gülen-beweging moeten we vergelijken. Meten is weten, door vergelijking dus.
Alle
Moslimbewegingen in de 20e eeuw ontstaan, zijn het gevolg van een
minderwaardigheidscomplex (Wertheim), of van een gevoel dat het met de
moslims verkeerd is gegaan (Bernard Lewis: What Went Wrong?). Dé remedie
is dan een terugkeer naar vroegere glorie. Een stap terug om weer groot
te zijn. De Moslimbroeders zijn de grootste beweging van de Arabische
wereld, maar vormen een organisatorisch plan van een salafistische
beweging. In de wereld van India-Pakistan is de Jamaat-i-Islami van
Maududi de grootste. Allebei willen ze terug naar het gezag van Koran en
Hadith, dus vooral het gezag van de traditionele ulama.
In
de Perzische wereld is er de revolutie van de Ayatollahs, van wie
sommige vooruitstrevend waren (Tabataba'i) en sommige geleerden als Ali
Shariati waren echte vernieuwers, maar in feite is de islam er tot de
oude roots, dus de ulama, teruggekeerd.
In
Indonesië zien we een mix van oud en nieuw. Er zijn twee zeer grote
bewegingen: Muhammadiyah die een mix van salafisme en modernisme
propageert en geen strakke keuze maakt. Nahdlatul Ulama die ook laveert
tussen hernieuwde aandacht voor de ouderwets gevormde ulama en moderne
gedachten in politieke en sociaal leven.
Over belangrijke bewegingen in dus-sahara Afrika weet ik weinig.
Als
we wereldwijd deze bewegingen bekijken dan is de grote beweging die
zijn inspiratie vind in Fethullah Gülen de enige die niet dom
teruggrijpt naar een glorierijk verleden, de zijne. Er is geen
concentratie op studie van Koran en hadith (wél bij de grote meester
zelf, maar hij eist niet van zijn volgelingen dat zij theologie of
religie studeren, biologie, medische wetenschap en natuurwetenschap is
beter!). Godsdienst hoeft niet het hele leven te domineren. Het
inspireert maar geeft niet de feitelijke oplossing van maatschappelijke
problemen. Ook Gülen vertrekt vanuit een analyse van de moslims in
Turkije en in de wereld als minderwaardig in aanzien en invloed, maar
zoekt niet een terugkeer tot Koran en Hadith waarin alle oplossingen te
vinden zijn, maar in een oproep om op seculier gebied juist ook eens
goed te gaan presteren.
maandag 3 oktober 2016
Abonneren op:
Posts (Atom)