In deze tijden van Sinterklaas en aankomende Kerst krijg je bij veel winkels
de vraag: is het een kadootje? En moet er dus kado-papier om heen? Dat doen ze
automatisch in de boekhandel, bij de geurtjes van Rituals en de duurdere
shampoo, douchegel en dergelijke. Het zorgt wel voor langere rijen in de
winkels. En die studenten die zijn ingehuurd om op zaterdag de kassa te
bedienen zijn er ook nog niet eens handig in!
Een wat eigenaardige ruzie over een ander soort verpakking maken we in deze
tijd ook mee. We spreken over het cadeau dat de Nederlands-Turkse
ondernemersvereniging HOGIAF heeft gegeven aan de Hogeschool INHolland. Het
gaat om een bijzondere lectoraat dat (voor 33%) wordt betaald door de Turkse
ondernemers. Bijzondere leerstoelen en lectoraten bij universiteiten en hogescholen
zijn er vele. Een onderzoek door de Volkskrant uit 2012 meldt dat er van
de 5.617 universitaire hoogleraren bijna 20% bijzondere hoogleraren zijn. Bij
de hogescholen zijn de lectoren de topdocenten. Daaronder is ook een aantal dat
voor 20-40% wordt betaald door externe fondsen.
Externe fondsen hebben belang bij goed onderzoek en onderwijs naar hun
specifieke doelstellingen. Die zijn zeer gevarieerd. Oxfam-Novib, maar ook de
Rabobank zijn sponsors van leerstoelen. En de medicijnenindustrie. Ook de Unie
van Baptisten en de Gereformeerde Bond waren in mijn Utrechtse tijd sponsors
van bijzondere leerstoelen aan de universiteit Utrecht.
De sultan van Oman steunt sinds begin 2008 de bijzondere Leidse leerstoel
van Maurits Berger als Hoogleraar Islam in de Westerse Wereld. Diezelfde sultan
financiert overigens ook een leerstoel watermanagement (Prof. Schotting)
in Utrecht. De donor krijgt naamsbekendheid, extra aandacht voor het eigen
belang, inbedding in een academische setting. Maar de donor moet beloven van de
inhoud van het vak af te blijven, daarvoor is academische vrijheid heilig. En
ook bij de benoeming van de persoon zelf heeft de universiteit of hogeschool
het recht van spreken. Deze docenten worden op eenzelfde manier beoordeeld op
hun functioneren als anderen. De universiteit krijgt door deze constructies
extra geld en kan ook aan zijn maatschappelijke opdracht makkelijker invulling
geven. Voor kleinere faculteiten of vakgroepen is het bovendien zo goedkoop om
iemand hoogleraar te maken en promotierecht te geven.
Maar nu kwam onlangs SP kamerlid Sadet Karabulut in opstand tegen het HOGIAF
Bijzonder Lectoraat over etnisch diverse ondernemen in Den Haag (voor Gürkan
Celik). Zij nam de beproefde weg. NRC journalist Andreas Kouwenhoven schreef er
op haar aanwijzing een artikeltje over in NRC (30 okt) en daarop kwamen er van
haar op 10 november kamervragen: of er in Nederland geen scheiding is van kerk
en staat? Of de 'diep-religieuze en omstreden' Gülen-beweging wel binnen het
Nederlandse onderwijssysteem geduld kan worden'. Ik dachte: als de
Gereformeerde Bond een hoogleraar mag sponsoren waarom, de Gülen-mensen dan
niet? Als je internationaal zaken doet, kom je andere mensen dan Nederlanders
tegen. Bij de bespreking onlangs van twee boeken over Gülen bleek onlangs ook
al dat de Amerikanen zoveel meer religie in het openbare leven stoppen dan
momenteel veelal in het sterk seculiere Nederland gebeurt. En hoe als je zaken
doet met Turkije? Daar is religieuze stellingname ook een vanzelfsprekende, zij
het ook wel gevoelige positie waarmee men rekening houdt. Religie is in
Nederland niet verboden, integendeel, het is nog steeds relevant voor veel
zaken. En vooral bij internationale betrekkingen zouden wij er goed aan doen te
beseffen dat het seculiere West-Europa wereldwijd een grote uitzondering is.
INHolland kreeg van HOGIAF een cadeau, dat het graag heeft geaccepteerd,
want wie kan ons beter voorlichten over internationaal zaken doen dan
Nederlanders die deze andere culturen helemaal kennen? INHolland kreeg een cadeau
in een mooie verpakking. HOGIAF heeft namelijk een Gülen-achtergrond, wat dat
ook moge betekenen. Hier past niet eens het spreekwoord dat je een 'gegeven paard
niet in de bek mag kijken'. In dit geval mag het zeker wel en levert het
alleen voordeel op. Behalve in geval bij de echte querulanten en angsthazen.
De verpakking van dit cadeau of bijzonder lectoraat is de spiritualiteit van
de Turkse meester Fethullah Gülen. Dat is een persoon die prediker, sociaal
activist en mystiek leider-op-afstand is. Hij heeft geen echte organisatie
opgericht, maar een veelvoud van initiatieven komt wel uit zijn inspiratie
voort. Daar horen discussie-centra bij. Het Nederlandse Platform INS in
Rotterdam stelt dat ook onomwonden in zijn website: “INS put haar inspiratie
onder andere uit de inzichten van M. Fethullah Gülen, een
vooraanstaand islamitisch geleerde en filantroop. Gülen poogt moderniteit en
authenticiteit, en spiritualiteit en wetenschap met elkaar te verzoenen. In
deze hoedanigheid is hij een van de invloedrijkste hedendaagse leiders met een
vreedzaam geluid, die zich inzet voor maatschappelijke en spirituele
vernieuwing.” Andere organisaties, zoals bijvoorbeeld HOGIAF zijn wat zuinig
met het noemen van Gülen. Dat is misschien onverstandig. Je kunt er beter maar eerst
zelf over beginnen, op een trotse manier. Je hoeft je nergens over te schamen
als je hem tot voorbeeld neemt. Dat is ook beter dan te wachten totdat anderen
erover beginnen, want dan wordt het gezeur, onwaarheid en laster. Nu kwam er
een probleem van SPer Karabulut en moet INHolland zich, ietwat onhandig dus,
met de nieuwe lector gaan verdedigen. Maar dat zal wel gaan lukken. Het is
meteen al een mooi voorbeeld van intercultureel uitwisseling doen.
vrijdag 13 november 2015
Abonneren op:
Posts (Atom)