Op weg naar het grote land las ik het boek van Dan Brown, The Lost Symbol over de betekenis van allerlei vrijmetselaar-symbolen die aan de oorsprong van de VS stonden rond 1760 en nu nog steeds wat te zeggen hebben. Een ander boek was van Bruce Feiler, America's Prophet. Moses and the American Styory. Het mooiste voorbeeld van op het eerste gezicht rare interpretaties is dat van het vrijheidsbeeld, de godin der vrijheid, door de Fransen rond 1874 aan de Amerikanen geschonken (al arriveerde het zo'n vijftien jaar te laat).
Volgens Feiler is dat dus eigenlijk Mozes die met een fakkel voor zijn volk uitgaat.
We zijn niet echt dicht bij het beeld in New York gekomen omdat de rij voor de boot er naar toe toch wel te lang was. Maar we kwamen haar weer tegen in Las Vegas, een beetje als symbool van het netter worden van die City of Entertainment. Daar staat ze dan tegen een achtergrond van wat symbolisch voor New York en het moderne Amerika is geworden.
De oorspronkelijke titel van het beeld is: Liberty Enlightening the World, de 18e eeuwse Verlichting verbonden met het 19e eeuwse Nationalisme. Maar nu voor alles waar het moderne Vages voor staat, van gokken tot striptease en dansen en vooral je vergaoen aan edel-kitch en onschuldig vermaak.
New York is dan wat meer seculier, maar de westkust zeker niet. In Los Angeles zagen we een moderne katholieke kathedraal, volgepakt met Spaanstaligen en de Crystal Cathedral, naast kleine huiskerkjes. In Sedona het centrum van new Age. Ook Vegas doet er wat aan mee, ook al kan ik me bij Spiritual Dining en Spiritual Nightlife nog niet zo veel voorstellen. Dat was gereserveerd voor donderdagavond en wij zaten er net andere dagen.
woensdag 30 juni 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten